Vandede ord og
tørre bemærkninger
Mål
Eleverne vil opnå en større interesse for
vand og dets betydning ved at finde eller skabe deres egen samling af berømte citater.
Materialer
- Bøger om citater eller sange/digte
- papir
- blyanter
- farver og evt. pensler
Aktiviteter
- Få eleverne til at bruge
indholdsfortegnelsen i en citatbog til at finde citater om vand eller emner som har med
vand at gøre - havet, søen, damme, floder, regn, vejr.
- Få eleverne til at bruge emner eller
"stilen" i citaterne til at skabe deres egne berømte ord. Eleverne kan også
tolke meningen i berømte citater og genskrive dem med deres egne ord.
- Eleverne skriver deres citater og
fremstiller et billede/tegning/foto til at illustrere det.
"Der er løbet meget vand i
stranden siden ..."
- Talemåde hos Peder Syv.
"Det er vand på hans
mølle."
- Peder Syv.
"Det stille vand har den dybe
grund."
- Shakespeare.
"Slå koldt vand i blodet."
- J. L. Heiberg.
"Vand er H2O, brint to dele, ilt
én, men der er også en tredie ting, som gør vand og ingen ved, hvad det er."
-D.H. Lawrence
[ Viden om vand |
Undersøgelse af vand ]
[
kystarkiv.dk ]