Vandmusik


Mål

Elever vil undersøge hvordan en vandmasse kan influere på lydvibrationer.

Materialer

 

Baggrund

Lyd er en form for energi (en vibration) som vandrer gennem luft som bølger. Lydvobrationer har forskellige frekvenser. Fysikere måler frekvensen i vibrationer pr. sek., eller Hertz (Hz). Vores høresans opfatter ændringer i frekvensen, som en ændrig af lyden.

En lav tone har en lav frekvens. En høj tone har en høj frekvens. Man kan ændre frekvensen af en vibrerende objekt ved at ændre dets struktur. Et mere fast objekt kan vibrere hurtigere end et løst objekt, når det bliver anslået.

En meget let måde at ændre strukturen på et glas er ved at tilføje vægt - det fyldes blot med vand. Når glasset er fyldt, bliver det mere stabilt og vibrerer langsommere, når det bliver anslået. Lyd bevæger sig med 1,450 meter pr. sekund i havvand, som har en massefylde på 1,025 gram pr cm³ og 334 meter pr. sekund gennem luft på 20 °C, som har en massefylde på 0,001293 gram pr. cm³

Aktiviteter

  1. Del eleverne i grupper og forsyn hver gruppe med en type glas. Fyld glasset med vand til forskellige højder.
  2. Eleverne slår på kanten af glasset med en blyant. De skulle kunne høre forskellige tonehøjder - dvs. at glassene vibrerer med forskellige frekvenser.
  3. Efter de har anslået kanten flere gange, så spørg eleverne om de synes der er forskel. (Mere vand gør siden af glasset mere stabilt og vibrationerne er langsommere, hvilket resulterer i en lavere tone).
  4. Elevgruppen kan høre forskellige toner for forskellige former for glas fyldt til samme vandhøjde. Høje glas vil vibrere hurtigere end korte, brede glas.

 

Dybdeopgave

Test tonehøjden af glas med brug af en mindre tung væske - såsom alkohol (vægtfylde på 0,791 gram pr. cm³ og en mere tung væske af glycerin (1,26 gram pr. cm³). Er der en forskel i tonehøjden?

Elever kan også bestemme hvilke noder hvert glas producerer ved at sammenligne tonen med et stemt musikinstrument.

 


 


[ Viden om vand
| Undersøgelse af vand ]

[ kystarkiv.dk ]