Vandløb



Mål

Eleverne vil undersøge vandkvaliteten i en å, sø eller dam ved at analysere kemiske, fysiske og biologiske forhold.

Materialer

Baggrund

De fleste planter og dyr er afhængige af rent vand for at kunne udvikle sig på en sund måde. En å med god vandløbskvalitet rummer mange forskellige planter og dyr. I vand forurenet med kemikalier eller organiske stoffer, findes kun få slags planter og dyr. Hvis forureningen er kraftig, kan alt liv blive dræbt omkring åen.

Biologer kan finde ud af vandkvaliteten på flere forskellige måder. Ved at se på omgivelserne, den fysiske habitat, kemisk ved at teste vandet for specifikke forurenere eller biologisk ved at notere de plantetyper og dyrearter, som findes.

Sunde vandløb har en pH på omkring 7,0, rent vand, og en temperatur lavere end 20°C. Nitratkoncentrationen er under 1 part per million. Fosfatværdierne er under 0,03 parts per million.

Aktiviteter

  1. Fordel vandløbsskemaet og opdel eleverne i 3 grupper.
  2. Pålæg en gruppe at undersøge de fysiske karakteristika, en gruppe der optegner plante- og dyreliv og en tredie, som udfører kemiske analyser.
  3. Giv grupperne en forskellig del af åløbet eller søen. Sig til eleverne, at de skal undgå at ødelægge dele af åen. Skriv data i skemaet.
  4. Man kan undersøge forskellige dele af åløbet for at se om vandkvaliteten skifter i forskellige sektioner. Mind eleverne om at gå forsigtigt i åen, at sten m.m. som tages op lægges på samme plads igen i åløbet osv.

Vandløbsskema til kemisk analyse


Karakteristika

Bemærkninger / Tegninger m.m.

Fysiske parametere

Helhedsindtryk  
Å eller sø
- bundmateriale
 
Området omkring
søen eller åen
 
Usædvanlig lugt  

Biologiske parametere

I vandet
 - planteliv/dyreliv
 
På bredden
- planteliv/dyreliv
 

Kemiske parametre

Temperatur  
pH  
Gennemsigtighed  
Nitrat-
koncentration
 
Fosfat-
koncentration
 


Se også skema til undersøgelse af den biologiske vandkvalitet

Dybdeopgaver

Hvilke dyr lever i søen? Hvordan er dyrene tilpasset med hensyn til ånding? Hvilke føde lever de forskellige dyr af, og hvordan får de fat i den? Hvilke dyr kan flyve? Hvilken forskel er der på dyr i søen og dyr i strømmende vand?
Brug evt. oversigten: dyr fra søen

I foråret kan klassen evt. hente frøæg, som kan studeres i et akvarie i klassen.
Se evt. mere om haletudser.

Vandløbets historie. Hvorfor blev vandløbet i sin tid reguleret. Find ældre kort, foretag interview, kontakt Teknisk Forvaltning, Lokalhistorisk Forening m.fl.

Udfør en en undersøgelse over strømningshastighed, og beregn vandføringen.

Fremstil en model over søen, som biologisk system.
Udfør evt. simuleringer ved hjælp af et edb-program.

Beskrive store floder i Europa, Asien, Sydamerika.

 



[ Viden om vand
| Undersøgelse af vand ]

[ kystarkiv.dk ]